SPECIAL PRICE STORE
Francesco Cusa - Official Website - 2) FCTrio (Francesco Cusa Trio)

2) FCTrio (Francesco Cusa Trio)

https://www.youtube.com/playlist?list=PL7nPXc93axweBJQ-i2cR-w3npjFd1NsmP
FCT TRIO: Gianni Lenoci - piano, Ferdinando Romano - bass, Francesco Cusa drums, compositions.

FCT QUARTET: Carlo Atti t.sax, Gianni Lenoci - piano, Ferdinando Romano - bass, Francesco Cusa - drums.

LISTEN
https://www.youtube.com/watch?v=v9c2IkhjJHM&list=PL7nPXc93axweBJQ-i2cR-w3npjFd1NsmP
https://soundcloud.com/francesco-cusa/francesco-cusa-trio

My new trio plays standards and original compositions.

Il nuovo trio di Francesco Cusa, con Gianni Lenoci e Ferdinando Romano, esplora i territori delle composizioni originali e della poliritmia. Una riproposizione in chiave acustica delle esperienze progettuali del passato dell’artista siciliano con uno sguardo alla musica di tradizione e agli standards rivisitati.

DISCOGRAPHY:
“From Sun Ra To Donald Trump” - Simone Graziano - piano, Gabriele Evangelista - contrabbasso, Francesco Cusa - batteria, Carlo Atti t.sax - Cleanfeed 2017.

FCT THE ASSASSINS.jpeg29133398_10216025610416552_6777665972294933609_n.jpeg

My new trio plays standards and original compositions.

FCT TRIO
“La mia idea per questo lavoro nasce da una prospettiva opposta rispetto a quella dei normali processi che determinano la prassi musicale. Si parte da materiali improvvisati con lo scopo di costruire strutture poliritmiche, melodie, che soltanto in futuro determineranno (semmai) un processo compositivo che potrà essere fermato sulla carta. Troppo spesso viviamo nell’urgenza di produzioni contingenti, di idee musicali anche nobili che necessiterebbero però di ben altre sedimentazioni, di tempo, di maturazione. Per queste ragioni ho tentato di invertire il processo, ovvero di creare un trio con il quale esercitare un’idea quasi minimalista di composizione istantanea, con cui prestare ascolto alla scintilla creativa dell’istante e sviluppare le cellule sonore frutto delle influenze ambientali, degli umori del momento, delle suggestioni del viaggio, dei cibi assaporati, ecc. Ma sarebbe delittuoso parlare di "musica improvvisata”: la definirei piuttosto una centratura subliminale atta a determinare l’edificarsi di architetture sonore. Un processo “inevitabile” che col tempo determinerà la necessità espressiva del trio, in modo che, nel suo inesorabile farsi, ogni nota, ogni colpo inferto allo strumento, saranno quelle scaturite dall’ineluttabile. Nessuna scelta” (Francesco Cusa).

FCT QUARTET:
With the kind of humouristic approach characteristic of all things Italian, drummer Francesco Cusa turned the band he founded to play jazz standards into a project dealing, through his original compositions and orchestrations, with the search of the existing possibilities to «re-evoke an epoch and transpose it into the contemporary». And here are the first consequences, maintaining the «identity process» of the «fervid creative moment in black culture» which was defined 50 years ago by Sun Ra. For this endeavour, he invited Carlo Atti, a tenor saxophonist with an acclaimed career in the mainstream of Italian jazz. The music is less funny, or crazy, than the titles of the pieces suggest (for instance: “Fiscal Regime in the Life of a New York Taxidriver-Jazzman” or “Keynes and the Macro-Theory of the Structural Implosion of the Standard”), but the FCT Trio and their guest manage to surprise us, subverting the most obvious aspects of the standard jazz format (or the fake of it, because there’s no “real book” on sight). There’s an overall idea that music can change what nowadays is politically, socially and economically wrong, backing off to more happy days, but if the concept is debatable, because of the nostalgic element and because it gives to much responsability to the art of sounds, the result is a marvelous record. In this case only, the means amply justify the purposes.


"With the kind of humorous approach characteristic of all things Italian, drummer Francesco Cusa turned the band he founded to play jazz standards into a project dealing, through his original compositions and orchestrations, with the search of the existing possibilities to «re- evoke an epoch and transpose it into the contemporary». And here are the first consequences, maintaining the «identity process» of the «fervid creative moment in black culture» which was defined 50 years ago by Sun Ra. For this endeavor, he invited Carlo Atti, a tenor saxophonist with an acclaimed career in the mainstream of Italian jazz. The music is less funny, or crazy, than the titles of the pieces suggest (for instance: “Fiscal Regime in the Life of a New York Taxidriver-Jazzman” or “Keynes and the Macro-Theory of the Structural Implosion of the Standard”), but the FCT Trio and their guest manage to surprise us, subverting the most obvious aspects of the standard jazz format (or the fake of it, because there’s no “real book” on sight). There’s an overall idea that music can change what nowadays is politically, socially and economically wrong, backing off to more happy days, but if the concept is debatable, because of the nostalgic element and because it gives to much responsibility to the art of sounds, the result is a marvelous record. In this case only, the means amply justify the purposes”. (Bruce Lee Gallanter for "Downtown Music Gallery”).



“Is it possible through sound to re-evoke an epoch and transpose it into the contemporary? The phenomenology of a fervid creative moment in black culture in the era of foaming: how much of it is still an identity process? How much still slavery of bodies, proletariat and white-collar workers? Can the excessive power of the banks, the finance trap, be exorcised evoking the sonority of a past that appears both near and far?” (Francesco Cusa)

FROM SUN RA to DONALD TRUMP
1. Adam Smith counts every penny
2. Economic boom and stasis in the capitalistic illusion
3. Deficit in the economies of the black jazzman in the ’sixties
4. Delivering a load of musical boxes to Wall Street
5. Fiscal regime in the life of the New York taxidriver–jazzman
6. Keynes and the macro-theory of the structural implosion of the standard
7. Sun Ra vs Donald Trump (wrestling bout, refereed by Roland Barthes)
8. Accelerating: from the global society to the foamed society.

-----

“Attraverso il suono è possibile rievocare un'epoca e trasporla nella contemporaneità? La fenomenologia di un fervido momento creativo della cultura black nell'era della schiumizzazione: quanto è ancora processo identitario? Quanto ancora schiavitù di corpi, proletari e colletti bianchi? Lo strapotere delle banche, la trappola finanziaria può essere esorcizzata evocando le sonorità di un passato che appare al contempo prossimo e remoto?” (Francesco Cusa)

FROM SUN RA to DONALD TRUMP
1. Adamo Smith fa i conti della serva
2. Boom economico e stasi nell'illusione capitalistica
3. Deficit nelle economie del jazzista nero dei Sessanta
4. Consegnare un carico di carillon nella sede di Wall Street
5. Regime fiscale nella vita del taxista-jazzista newyorkese
6. Keynes e la macroteoria dell’implosione strutturale dello standard.
7. Sun Ra vs Donald Trump (Incontro di catch, arbitra Roland Barthes)
8. Accelerando: dalla società globale a quella schiumizzata.